The pink suit – Nicole Mary KELBY

Een kostuumnaaister in New York. Een Chanel-vervalsing. Een moordaanslag in Dallas… Bij iedereen van een zekere generatie staat het beeld van Jacky Kennedy op het netvlies gebrand waarin ze, in een knalroze mantelpakje, in Dallas uit het vliegtuig stapt op die fatale dag in 1963. Veel minder bekend is dat alles van de moordaanslag bewaard wordt in een hermetisch afgesloten ruimte in het Nationaal Archief in Washington. In deze kamer wordt ook het roze, met bloedvlekken besmeurde kostuum van Jacky bewaard; het mag pas 100 jaar na de moordaanslag tentoongesteld worden, uit piëteit voor de nabestaanden. Dat het mantelpakje veel meer was dan slechts een kledingstuk op een fatale dag, verhaalt deze roman. Het kostuum vertegenwoordigt een wereld aan denkbeelden over image en The American Dream, maar ook vertelt het over de moordende concurrentie in de modewereld, en hoe het mogelijk was dat iconen als Chanel of Gaultier ermee accoord gingen -weliswaar onder protest- dat hun kleding schandelijk werd gekopieëerd. Maar het boek gaat ook over Kate, de kostuumnaaister die elk steekje aan Jacky’s japonnen kende en in een achterkamertje werkte aan de prachtigste kleding, maar Jacky nooit persoonlijk zou ontmoeten.

De kaft is opvallend. Aan de voorkant zie je Jacky Kennedy. Het verhaal begint dan ook met de gebeurtenis waar John F. Kennedy werd neergeschoten. De kaft zelf trok mij ontzettend. Het roze (ik bedoel het is roze), maar ook de print erop. Iedereen is in het zwart wit behalve Jacky Kennedy, het heeft dan ook zeker mijn aandacht getrokken.

Het hele verhaal speelt zich af rondom Kate die in modeatelier Ches Ninon in New York werkt. Ze maken er namaakcoutoure en zo ook voor beroemdheden. Kate haar passie draait rondom Jacky en hoever dat gaat wordt tijdens het verhaal steeds duidelijker. Het roze mantelpakje van de kaft speelt binnen het verhaal dan ook een belangrijke rol.

Het verhaal neemt je echt mee. Je voelt je betrokken bij het proces en kan je verplaatsen in Kates situatie, haar gevoelens, haar passie. Tot op het einde kon het boek mijn aandacht goed vasthouden, toch had ik het gevoel dat er wel iets miste. Het einde is heel erg open, zelf ben ik hiervan geen grote fan. Toen ik het uit had, heb ik hem eerst een tijd aan de kant moeten leggen om een goede mening te kunnen vormen. Vond ik het nu een goed boek? Of toch niet? Zou ik hem nog eens willen lezen of toch niet?

Uiteindelijk zou ik het boek niet weer hoeven te lezen, maar het ook niet erg vinden om hem weer te moeten lezen. Het is een luchtig geschreven verhaal rondom een belangrijke gebeurtenis in de geschiedenis en laat je zien hoeveel invloed andere mensen eigenlijk hebben. Misschien wel mensen waar je het niet van verwacht.

Ik geef het boek 3 uit de 5 sterren, omdat ik zelf het einde niet prettig vond en het gevoel had dat er nog iets mist. Daarnaast vond ik soms de emoties wat afgezwakt, wat ik erg jammer vond. Ik kreeg bijna de neiging om tegen het boek te gaan schreeuwen soms van voel eens iets!

9789492168016

Auteur: Nicole Mary KELBY
ISBN: 9789492168016
Publicatiedatum: 22 mei 2015
Uitgever: Uitgeverij Karmijn

Carina van Essen

Plaats een reactie